איך לבחור אופנוע מתאים לשליחויות?

נכתב ע”י צוות GetPackage / שתפו אותנו ברשתות   

תוכן עניינים

אחד מכלי העבודה המשומשים בעולם השליחויות והמזוהים עימו ביותר הוא כמובן האופנוע. בזכותו יכול השליח להתנייד במהירות מנקודה אחת לשנייה, לעקוף פקקים ואפילו למצוא חניה בקלות יחסית גם בערים העמוסות ביותר. אך על מנת שכלי רכב זה ישרת את מטרתו נאמנה, חשוב לבחור באופנוע הנכון העונה על כל הצרכים של הרוכב ושל חברת השליחויות. במדריך הבא נתמקד בכל אותן נקודות ובכל אותם הפרטים שיסייעו לשליח או לחברת השליחויות לבחור באופנוע המתאים.

אופנוע או קטנוע

לפני שממהרים לבחור אופנוע זה או אחר ואפילו לפני שמלקטים מידע על המפרט הטכני של כל הדגמים הרלוונטיים, חשוב להבין מה ההבדל בין קטנוע לבין אופנוע. בניגוד לדעה הרווחת אין בהכרח קשר בין נפח המנוע של כלי הרכב לבין ההגדרה שלו. היום ניתן למצוא קטנועים בעלי נפח מנוע משמעותי העשויים להיות אידיאליים גם לנסיעות עירוניות וגם לנסיעות מחוץ לעיר. ההבדל העיקרי (מבחינת החוק) בין קטנוע לבין אופנוע הוא טכני – בקטנוע הברכיים של הרוכב יכולות ליצור מגע זו עם זו, אך באופנוע אין זה כך. משום כך, על אף שמו המבלבל, קטנוע אינו אופנוע קטן, אלא הוא עשוי להיות כלי רכב עוצמתי שיכול לשרת את השליח היטב גם בנסיעה למרחקים ארוכים.

טווחי הנסיעה

כאשר נדרשים להרכיב צי אופנועים עבור חברת שליחויות בארץ, צריך קודם כל להגדיר היטב את הצרכים של השליחים. ניתן כמובן להחזיק בכמה דגמים שונים ולעשות בהם שימוש בהתאם לשליחות הנדרשת באותו הרגע. שליחים בתל אביב למשל אינם נזקקים ואופנועים בעלי נפח סמ”ק גדול, ועדיף דווקא לבחור בקטנועים קטנים בעלי נפח נמוך המסוגלים להתנייד בקלות ברחובות העיר. לעומת זאת, כאשר מדובר בשליח הנדרש לבצע שליחויות לכל מקום בארץ, שליח המבלה זמן רב בדרכים מהירות, כדאי לבחור באופנוע בעל 250 סמ”ק המאפשר נסיעה של כ-50 ק”מ לכל כיוון.

עלויות הביטוח

שיקול נוסף שיש לשים לב אליו כאשר בוחרים אופנוע או קטנוע הוא עניין הביטוח. במדינת ישראל ישנה חלוקה ברורה לדרגות על פי נפח המנוע של האופנוע או הקטנוע. ככל שנפח המנוע גדול יותר כך עלות הביטוח עליו היא גבוהה יותר. עניין אחר המשפיע על עלות הביטוח היא גילו של הרוכב; קטנועים קטנים בנפח של עד 125 סמ”ק משמשים לרוב בני נוער החל מגיל 17 ועל כן עלות הביטוח תהיה ברוב המקרים גבוהה יותר בשל הסיכון הנוסף. בשל כך, אם חברת השליחויות אינה מעסיקה בני נוער ניתן לבדוק אפשרות של הוזלת הביטוח.

עלויות התחזוקה

לבסוף, בבחירת אופנוע לחברת שליחויות חשוב לשקול גם את עלויות התחזוקה הצפויות של כלי הרכב. באופן עקרוני זול הרבה יותר לרכוש אופנוע יד שנייה שהערך הכספי שלו ירד, אך קנייה מסוג זה יש לבצע בזהירות. במקרים רבים עלות התחזוקה של כלי רכב זה (כמו גם עלויות הביטוח) תהיה גבוהה מאוד, ולעיתים יתברר בדיעבד כי משתלם הרבה יותר לרכוש אופנוע חדש.

בשורה התחתונה, רכישת אופנוע או קטנוע לחברת שליחויות צריכה להיעשות על פי הצרכים המוגדרים ולהתחשב בהוצאות המצופות מהשימוש באופנוע.

מאמרים נוספים שכדאי לכם לקרוא: